
Kurumsal Uygulamalar ve Prosedürler
Kurumsal Uygulamalar ve Prosedürler
Hayat Finans Katılım Bankası A.Ş. tarafından belirlenen Kurumsal Yönetim Genel Usul ve Esasları çerçevesinde temel prensiplerimiz,
- Yönetmelik başta olmak üzere Türkiye’de bankaların faaliyet ve yönetişiminde esas olan yasal ve düzenleyici çerçeveye uyma gerekliliği,
- Yönetim Kurulu’nun Bankayı işletme ve yönetme tarzında tutarlılık, devamlılık ve etkinliğin özendirilmesi gerekliliği,
- Bankayı yönetirken çalışan, müşteri ve hissedarların çıkarlarının korunması ve meydana gelebilecek çıkar çatışmalarının adil yönetilmesi gerekliliği,
- Müşteriler, çalışanlar, yatırımcılar, düzenleyici otoriteler, derecelendirme kurumları ve genel olarak piyasa nezdinde Banka’nın etkin ve sağlam yönetişim yapısının olumlu etki yaratmasıdır.
Banka’nın en temel kurumsal yönetim prensibi yukarıda bahsedildiği üzere başta kanun ve yönetmelikler olmak üzere, Türkiye’de bankaların faaliyeti ve kurumsal yönetişiminde esas olan yasal ve düzenleyici tüm mevzuata uymaktır. Uyum faaliyetlerinin yerine getirilebilmesi için Banka iç düzenleme dokümanları oluşturulmuştur. Tüm faaliyetler iç ve dış mevzuatla uyumlu bir şekilde gerçekleştirilir. İç ve dış mevzuatta yer verilmeyen hususlara ilişkin izlenecek usul ve esasların belirlenmesi etik ilkelerin benimsenmesiyle mümkündür. Tüm çalışanlar, bu ve benzeri durumlarla karşı karşıya kaldığında nasıl hareket edilmesi gerektiği konusunda Banka Etik İlkelerine başvurur.
Bankacılık sisteminin büyütülmesi, bankacılık hizmet kalitesinin artırılması, kaynakların en iyi şekilde kullanılması, bankalar arasında adil ve dürüst rekabet ortamının sağlanması, haksız rekabetin önlenmesi amaçlarından yola çıkarak, Banka’nın gerek diğer banka ve kurumlarla, gerekse müşterileri, hissedarları ve çalışanları ile olan ilişkileri işbu Etik İlkelerine uygun şekilde düzenlenir. Banka’nın temel etik ilkelerine aşağıda yer verilmiştir. Etik ilkelerin tüm çalışanlar tarafından anlaşılması ve benimsenmesi beklenmektedir.
- Dürüstlük: Banka, faaliyetlerini yerine getirirken ilişkilerinde dürüstlük ilkesine bağlıdır.
- Tarafsızlık: "İnsana saygının, başarının temeli olması" ilkesinden hareketle, Banka gerek çalışanları gerekse müşterileri arasında ayrım gözetmez, önyargılı davranışlardan kaçınır. Hizmet sunarken ulus, din, finansal ve toplumsal statü, cinsiyet gibi farklılıkları gözetmez.
- Güvenilirlik: Banka sağladığı tüm hizmet ve işlemlerde, müşterilere karşılıklı güven anlayışı içerisinde açık, anlaşılır ve doğru bilgi verir, müşteri hizmetlerini zamanında ve eksiksiz yerine getirmeyi hedefler.
- Saydamlık: Banka, müşterilerini, kendilerine sunulan ürün ve hizmetlere ilişkin hak ve yükümlülükler, yarar ve riskler gibi konularda açık, anlaşılır ve net biçimde bilgilendirir. Bir ürün hizmet ya da tavsiye vermeden önce müşterilerini ve müşterilerin finansal kapasitelerini, durumlarını ve ihtiyaçlarını etkili şekilde değerlendirerek önerilerde bulunur.
- Toplumsal Yararın Gözetilmesi ve Çevreye Saygı: Banka, tüm faaliyetlerinde karlılık yanında, toplumsal yararın gözetilmesi ve çevreye saygı ilkeleri ışığında sosyal ve kültürel etkinliklere destek sağlamaya özen gösterir. Söz konusu hususlar, Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik Yönetmeliği ile düzenlenmiştir.
- Suçtan Kaynaklanan Malvarlığı Değerlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı ile Mücadele: Uluslararası normlar ve ulusal mevzuat hükümleri çerçevesinde, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanması, yolsuzluk ve benzeri suçlarla mücadeleyi önemli bir ilke olarak benimseyerek diğer kurumlarla iş birliği yapmaya özen gösterir. Kendi iç bünyelerinde de bu amaca yönelik gerekli önlemleri alır ve personeli için eğitim programları düzenlerler. Söz konusu hususlar Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesi Yönetmeliği ile düzenlenmiştir.
- Bilgi Suistimali: Kendisine ve müşterilerine ait içeriden öğrenilen bilgilerin suistimalinin önlenmesi için gerekli her türlü tedbiri alır.
Banka, dijital bankacılık hizmet kalitesini, müşteri ihtiyaç ve beklentilerinin verilecek nitelikli hizmetle karşılanabilmesinin ön koşulu sayar. Bu kavramın iki temel öğesi olan teknolojik altyapı ve nitelikli insan kaynağının, hizmet kalitesinde sürekli gelişime uygun kullanımı için özen gösterir.
Bankamızın, suç gelirlerinin aklanması ve terörün finansmanının önlenmesine ilişkin Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde, yasal gerekliliklere uyumunun sağlanması, müşterilerin, ürünlerin, işlemlerin ve hizmetlerin risk temelli bir yaklaşımla değerlendirilerek, maruz kalınabilecek risklerin azaltılmasına yönelik stratejilerin, Banka içi kontrol ve önlemlerin, işleyiş kurallarının ve sorumlulukların belirlenmesi ve Banka çalışanlarının bu konularda bilinçlendirilmesini amaçlanmaktadır.
“Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun”, “Terörün Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanun”, “Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesine İlişkin Kanun”, “Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik” ve “Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanın Önlenmesine İlişkin Yükümlülüklere Uyum Programı Hakkında Yönetmelik” ve “Bankalarca Kullanılacak Uzaktan Kimlik Tespiti Yöntemlerine ve Elektronik Ortamda Sözleşme İlişkisinin Kurulmasına İlişkin Yönetmelik” ile diğer ilgili mevzuat dayanak alınarak kurum politika ve prosedürleri oluşturulmaktadır.
Kurum politikası, Hayat Finans Katılım Bankası A.Ş.’nin tüm bölümlerini, çalışanlarını ve faaliyetlerini kapsamaktadır.
Risk Bazlı Yaklaşım ve Risk Yönetimi Faaliyetleri
Risk yönetim faaliyetlerinin amacı ve kapsamı, Banka’nın maruz kalabileceği risklerin tanımlanması, derecelendirilmesi, sınıflandırılması, izlenmesi, değerlendirilmesi ve risklerin azaltılması için gerekli tedbirlerin alınmasını sağlamaktır. Bankanın temel prensibi, kara para aklama ve terörizmin finansmanın önlenmesine ilişkin proaktif bir risk bazlı yaklaşım uygulamaktır. Risk bazlı bir yaklaşım belirlemek, suç gelirlerinin aklanması ve terörizmin finansmanıyla mücadele için bir risk yönetim sürecinin belirlenmesi anlamına gelir. Bu süreç, riskleri belirlemek, değerlendirmek ve bu riskleri yönetmek ve azaltmak için stratejiler geliştirmeyi içerir. Banka, oluşturulan uyum riski metodolojisiyle, sürekli iş ilişkisi içinde bulunulan müşterilerin aklama suçu ve terörün finansmanı ile bağlantılı risk faktörleri çerçevesinde genel risk düzeyine ilişkin bir gösterge oluşturmayı hedefler. Böylelikle, daha az riskli müşterilere standart müşteri kabul prosedürleri uygulanırken, daha riskli müşterilerin kabul süreçlerine gereken özenin gösterilmesine imkan sağlanır. Uyum riski metodolojisi aracılığıyla, daha yüksek riskli müşteriler için sıkılaştırılmış müşteri kabul uygulamaları kullanmak suretiyle, müşteri kabulünde risk bazlı bir yaklaşım izlenir.
İzleme ve Kontrol Faaliyetleri
Banka, suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesi ve terörün finansmanının önlenmesine ilişkin risklerden korunması ve faaliyetlerinin mevzuata ve iç düzenlemelere göre yürütülüp yürütülmediğinin sürekli olarak izlenmesi, kontrol edilmesi ve raporlanması amacıyla, Banka’nın büyüklüğü, iş hacmi ve gerçekleştirilen işlemlerin niteliği göz önünde bulundurularak, izleme, kontrol ve raporlama faaliyetleri gerçekleştirir. Bankamız nezdinde izleme ve kontrol faaliyetlerini yürütecek personelin Banka içi bilgi kaynaklarına ulaşması temin edilir. Risk izleme ve değerlendirme sonuçlarının düzenli aralıklarla Yönetim Kurulu’na raporlanması sağlanır.
Müşterinin Tanınması ve Kimlik Tespitine İlişkin Genel Usul ve Esaslar
Müşterinin tanınması, Banka’nın müşterileri ve müşterilerinin faaliyetleri ile ilgili yeterli düzeyde bilgi sahibi olması ve bu bilgileri edinmesi ile sağlanır. Müşteri Tanı Prensibi ayrıca karmaşık ve olağandışı işlemlerin veya müşterilerin bilinen işiyle orantılı olmayan faaliyetlerin farkında olunmasını da amaçlamaktadır. Uyum Görevlisi, Banka’nın müşteri kabul politikası çerçevesinde aklama suçu ve terörün finansmanına ilişkin taşıdığı risklerden dolayı bir gerçek veya tüzel kişinin müşteri olarak kabulünün reddedilmesini veya mevcut bir müşteri ile sürekli iş ilişkisinin sona erdirilmesini her durumda talep etmeye yetkilidir. Müşterini Tanı Prensibi kapsamında sürekli iş ilişkisi tesisinde ve talep edilen işlemlerin gerçekleştirilmesinde,
• Talep edilen işlemin amacı ve mahiyeti hakkında yeterli bilgi temin edilmesi
• Kimlik tespiti yapılması
• Başkası adına hareket edenlerin kimlik tespitinin yapılması
• Teyide esas belgelerin gerçekliğinin kontrol edilmesi
• Müteakip işlemlerde kimlik tespiti yapılması
• Başkası hesabına hareket edilip edilmediğinin tespit edilmesi ve başkası hesabına hareket edenlerin kimlik tespitinin yapılması
• Gerçek faydalanıcının tanınması
• Özel dikkat gerektiren müşterilere, faaliyetlere ve işlemlere yönelik gerekli tedbirlerin alınması
• Müşterinin durumunun ve işlemlerinin iş ilişkisi süresince izlenmesi
• Teknolojik risklere karşı tedbir alınması
• Üçüncü tarafa güven
• İşlemin reddi ve iş ilişkisinin sona erdirilmesi
• Muhabirlik ilişkisi
• Elektronik transferler
• Riskli ülkelerle ilişkiler
• Basitleştirilmiş tedbirlerin uygulanması
• Sıkılaştırılmış tedbirlerin uygulanması
hususlarında yürürlükteki mevzuat ile Banka iç düzenlemeleri çerçevesinde gerekli tedbirler alınır.
Politikamızın ana bileşenlerine aşağıda yer verilmiştir.
• Görev, Yetki ve Sorumluluklar
• Genel Uygulama Usul ve Esasları
• Risk Bazlı Yaklaşım ve Risk Yönetimi Faaliyetleri
• Uyum Görevlisi ve Uyum Birimi
• Kurum Politika ve Prosedürlerinin Oluşturulması
• Müşterinin Tanınması ve Kimlik Tespitine İlişkin Genel Usul ve Esaslar
• Yüksek Riskli Müşteriler
• Müşteri Olarak Kabul Edilemeyecek Kişi ve Kurumlar
• Yüksek Riskli Ürün ve Hizmetler
• Müşteri Bilgilerinin Güncellenmesi
• Yaptırımlara Uyum
• Malvarlıklarının Dondurulması
• Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesine İlişkin Banka Faaliyetleri
• İşlemlerin Ertelenmesi
• Yeni Ürün ve Hizmetler
• Dış Kaynak Kullanımı
• Şüpheli İşlem Bildirimi
• Bilgi ve Belge Verme
• Devamlı Bilgi Verme
• Eğitim ve Farkındalık Programları
• İç Denetim Faaliyetleri
• Muhafaza ve İbraz
• Yükümlülük İhlalinde İdari ve Adli Ceza